Gatunkowość
w telewizji
Gatunek, w skrócie, jest określeniem
kategorii, której kryterium jest nieunikalność.
Teoria
gatunku, to badania nad metodami pozwalającymi określić jego specyfikę. Nauka
ta sięga początków literatury, wpisuje
się w całą historię filmu, jednak nie ma precyzyjnego odzwierciedlenia w
telewizji.
Zarówno w tekście MIttela, jak i
Feuer, na pierwszy plan wysuwa się wniosek, iż określenie gatunku telewizyjnego
jest niezwykle ważne (w procesie tworzenia i odbioru), jednak niemniej
niezwykle trudne.
Wyszczególnione
przez Feuer metody dotychczasowych badań nad analizą:
-
estetyczna – cechująca się utrzymaniem konwencji i ekspresji artystycznej spod
znaku autora
-
rytualna – jako opis relacji między przemysłem a publicznością
-
ideologiczna – jako instrument kontroli nad odbiorcami i ich wspólnotą
zainteresowań
oraz
przez Mittela,w oparciu o pytania o:
-
definicję – formalnych mechanizmów określających istotę
-
interpretację – odkrywanie znaczenia i osadzenie go w szerszym kontekście
-
historię – przemianę gatunku i jej związki z czynnikami kulturowymi
nie
przynoszą jednoznacznej odpowiedzi w przypadku złożoności narracyjno-gatunkowej
w telewizji. Nie ma więc jednolitych kryteriów dla rozróżnienia gatunku, gdyż
jest on uzależniony od aktywności kulturowej danego społeczeństwa, dlatego
Mittel proponuje nie odpowiadać na pytanie czym jest dany gatunek, a raczej
jaki wpływ ma na niego obecna kultura społeczeństwa i co on dla niego znaczy.
Feuer obrazowo przedstawiła omawiany
problem, na przykładzie ewolucji gatunku, jakim jest komedia sytuacyjna. Upraszczając,
początkowo owy gatunek cechował się epizodycznością, jednolitą
scenografią/lokacją, brakiem fabuły i powierzchownością
głównych postaci. Z biegiem lat, komedia sytuacyjna przekształciła się, mimo
niezmiennego formatu, i wzbogaciła o złożoność postaci i kontynuowanej ogólnej linii
fabularnej (mimo występowania jej na dalszym planie w opozycji do głównych
wątków danego odcinka). Co więcej, seriale nie wychodzą naprzeciw pojedynczej potrzeby
społeczeństwa, ani na odwrót – telewizja oferuje wiele grup seriali i, co za
tym idzie, gatunków.
Mittel natomiast, m.in. w oparciu o
teorię Michela Foucault (narzucenie rozumienia świata, ogólnej wiedzy przez
kulturę, ukryte w mniemaniu, iż jest to naturalne), zauważa, że przy ciągłej
zmienności telewizji, niemożnością jest jej określenie (ugatunkowienie) przez
pryzmat sztywnych narzędzi sprawdzających się dobrze w literaturze czy w
filmie. Jedynym wyjściem jest wyjście poza tekst i szukanie odpowiedzi poza
nim. Wg niego dobrym tropem jest wykorzystanie
intertekstualności – nie zagłębiać się w problem, a poszerzyć pole widzenia. W
ramach podsumowania, Mittel proponuje pięć zasad tworzenia analizy gatunkowej w
ujęciu kulturowym:
-
cechy danego medium – odejście od sztywnych narzędzi znanych z badań nad filmem
i uwzględnienie roli, aktywności i identyfikacji odbiorców
-
negocjacja między specyfiką a ogółem – zbadanie poszczególnego elementu przez
gatunek lub zbadania problemu i tego jak z nim funkcjonuje gatunek
-
dyskursywna genealogia – nie zagłębianie się w tekst, a szukanie w nim
odniesień
-
praktyka kulturowa – rozróżnienie historycznego (wytworzonego przez praktyki
kulturowe) gatunku od teoretycznego (stworzonego przez naukowców) gatunku.
-
umiejscowienie w obrębie hierarchii kulturowych i zależności z władzą –
uświadomienie sobie, że gatunki nie są wolne od treści światopoglądowych i
politycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz